Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Pády jiných světů
Kozina, Václav ; Halbich, Marek (vedoucí práce) ; Budil, Ivo (oponent) ; Horák, Miroslav (oponent)
Diplomová práce "Pády jiných světů" pojednává o interpretacích conquisty Mexika a Peru (tj. dobytí říší Aztéků a Inků). Základní otázka, kterou řeší všechny práce zabývající se conquistou, zní: jak mohl příchod malých skupin španělských dobyvatelů v tak krátké době rozvrátit velké indiánské říše? Má práce si klade dva hlavní cíle: vytyčit typologii interpretací conquisty a podat vlastní interpretaci, která klade důraz na roli mentalit a kulturních komplexů. Rozlišil jsem čtyři základní typy interpretací conquisty: 1. metafyzické; 2. technologické; 3. environmentální; 4. mentalistické. Použil jsem koncepci mentalit (odvozenou z díla Luciena Lévy-Bruhla), a systémovou koncepci kultury, kde jsem pracoval zejména s pojmem "kulturní komplex". Podle mého pojetí conquista představovala střet mezi dvěma odlišnými typy mentalit: archaickou (kterou se vyznačovaly indiánské společnosti) a literární (která se rozvíjela v evropských společnostech). Rozdíly v mentalitách a kulturních komplexech poskytovaly výhody Španělům v jejich bojích s Aztéky a Inky. Nakonec je s pomocí uvedených koncepcí popsáno a vysvětleno španělské dobytí indiánských říší. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Pády jiných světů
Kozina, Václav ; Halbich, Marek (vedoucí práce) ; Budil, Ivo (oponent) ; Horák, Miroslav (oponent)
Diplomová práce "Pády jiných světů" pojednává o interpretacích conquisty Mexika a Peru (tj. dobytí říší Aztéků a Inků). Základní otázka, kterou řeší všechny práce zabývající se conquistou, zní: jak mohl příchod malých skupin španělských dobyvatelů v tak krátké době rozvrátit velké indiánské říše? Má práce si klade dva hlavní cíle: vytyčit typologii interpretací conquisty a podat vlastní interpretaci, která klade důraz na roli mentalit a kulturních komplexů. Rozlišil jsem čtyři základní typy interpretací conquisty: 1. metafyzické; 2. technologické; 3. environmentální; 4. mentalistické. Použil jsem koncepci mentalit (odvozenou z díla Luciena Lévy-Bruhla), a systémovou koncepci kultury, kde jsem pracoval zejména s pojmem "kulturní komplex". Podle mého pojetí conquista představovala střet mezi dvěma odlišnými typy mentalit: archaickou (kterou se vyznačovaly indiánské společnosti) a literární (která se rozvíjela v evropských společnostech). Rozdíly v mentalitách a kulturních komplexech poskytovaly výhody Španělům v jejich bojích s Aztéky a Inky. Nakonec je s pomocí uvedených koncepcí popsáno a vysvětleno španělské dobytí indiánských říší. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Nový svět jako odraz Starého světa v Comentarios Reales Inky Garcilasa de la Vegy
Mičunková, Ivana ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Škodová, Denisa (oponent)
Mým cílem v této práci je alespoň částečně odpovědět na otázku, která se nám při studiu osoby Inky Garcilase de la Vegy přímo nabízí a tím je jeho neustálá snaha o harmonii mezi Starým a Novým světem, která se v tomto rozporuplném období XVI. století může jevit jako velmi utopická. Z tohoto důvodu bych v této práci chtěla přiblížit inckou kulturu a společnost, a zároveň evropskou společnost tohoto období pro lepší pochopení samotné identity Inky Garcilase de la Vegy , který byl jedním z prvních významných mestických literátů narozených v Novém světě. Klíčová slova: Inkové, konkvista, mestizaje, transkulturace, národní identita, renesance, platonismus, Nový svět, Starý svět, harmonie
Lidská oběť a její důvody v kulturně náboženském kontextu
Baudiš, Adam ; Gebelt, Jiří (vedoucí práce) ; Kostičová, Zuzana (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá problémem lidské oběti a jejím cílem je odhalit důvody pro tuto rituální praxi. Tato práce je rozdělena do pěti částí. První část pojednává o problému lidské oběti u Aztéků. Tato kapitola je nejdelší, protože toto téma je hojně diskutováno v literatuře. K této kapitole je také přiložena krátká esej o aztécké praxi rituálního násilí. Další kapitola se zabývá lidskou obětí v Andách a především u Inků. Je zde také možné najít krátkou kapitolu o ikonografii Inků a o kečuánském pojmu huaca. Třetí část pojednává o lidských obětech u Keltů. Je zde přiložena i krátká esej o kultu hlav, který byl mezi Kelty velmi rozšířen. Čtvrtá část se zabývá některými teoriemi o lidské oběti. Poslední část této práce se snaží porovnat a utřídit fakta z předešlých kapitol a srovnat je s existujícími teoriemi o lidské a oběti a vyrovnat se s nimi. - 6 -

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.